KESANTUNAN BERBAHASA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMA 1 TAMPAKSIRING

KESANTUNAN BERBAHASA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMA 1 TAMPAKSIRING

  • dewaayu widiasri Universitas Mahadewa

Abstract

This research was conducted to illustrate the application of language impressions in Indonesian Learning in SMA 1 Tampaksiring. Data collection methods are nonpartisan observation and an interview method with record techniques. Qualitative methods carry out the use of analysis through practical techniques based on the context of Indonesian Learning. The results showed four principles of language, namely the maxim of wisdom, agreement, praise, and sympathy. This principle of courtesy is used to develop increased effectiveness in learning to create a safe and comfortable classroom atmosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, Rosinawati; Suwandi, Sarwiji; Sulistyo, T. E. (2019). Kesantunan Berbahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Bilingual. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 10(1), 19–36.
Fauziah, S. (2016). Kesantunan sebagai Kajian Sosiolinguistik. Al-Munzir, 9(2), 452–471.
Febriasari, Diani; Wijayanti, W. (2018). Kesantunan Berbahasa dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Kreddo, 2(1), 140–156.
Fitri, N. H. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris melalui Strategi Bermain Aktif pada Anak TK B Aiyiyah Bustanul Athfal 1 Denpasar Tahun 2016. Jurnal Sakinah, 2(1), 37–46. https://doi.org/https://doi.org/10.2564/js.v2i1.20
Jauhari, A. (2018). Realisasi Kesantunan Berbahasa dalam Proses Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Kelas XI SMK. LingTera, 4(2), 112–121. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/lt.v4i2.10056
Leech, G. (2014). The Pragmatics of Politeness (C. Fought (ed.)). Oxford University Press.
Lusiana; Fitri, N. (2016). Kesantunan Tindak Tutur Imperatif dalam Pengajaran Bahasa Inggris pada Mahasiswa di Kabupaten Dharmasraya. Jurnal Puitika, 12(2), 135–148. https://doi.org/DOI:10.25077/puitika.12.2.135--148.2016
Mahmudi, Ghoni; Irawati, L. S. R. (2021). Kesantunan Berbahasa Siswa dalam Berkomunikasi dengan Guru (Kajian Pragmatik). Deiksis, 13(2), 98–109. https://doi.org/DOI: 10.30998/deiksis.v13i2.6169
Pranowo. (2015). Unsur Intralingual dan Ekstralingual sebagai Penanda Daya Bahasa dan Nilai Rasa Bahasa dalam Kesantunan Berkomunikasi. Adabiyyat, 14(2), 191–225.
Wijana, P. D. (2001). Implikatur dalam Wacana Pojok. Humaniora, XIII(3), 215–220.
Yousif, N., Cole, J., Rothwell, J. C., Diedrichsen, J., Zelik, K. E., Winstein, C. J., Kay, D. B., Wijesinghe, R., Protti, D. A., Camp, A. J., Quinlan, E., Jacobs, J. V, Henry, S. M., Horak, F. B., Jacobs, J. V, Fraser, L. E., Mansfield, A., Harris, L. R., Merino, D. M., … Dublin, C. (2018). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Journal of Physical Therapy Science, 9(1), 1–11.
Published
2022-02-26